Cookies op deze website
Met cookies houden we informatie bij over je bezoek. We verzamelen deze informatie om de gebruikservaring te verbeteren. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken.
Resultaat 211 - 220 (van 329)
23 april 2020
Hoe praat je met jonge kinderen over de coronacrisis? Het coronavirus heeft ons hele dagelijkse leven in korte tijd ingrijpend veranderd en we weten nog niet hoelang dit zo zal duren. We zijn er allemaal veel mee bezig en ook voor kinderen is het spannend.
21 april 2020
De kinderopvang, de scholen en de bibliotheken zijn nog steeds dicht, de voorleesvrijwilligers kunnen niet meer bij hun gezinnen op bezoek. Maar we willen nog steeds het voorleesplezier stimuleren in gezinnen. Op afstand. De Digitale Voorleestas kan ouders ondersteunen om een voorleesmoment te creëren!
15 april 2020
Om bibliotheken te ondersteunen bij het inzetten van de Monitor BoekStart in de kinderopvang hebben we de afgelopen tijd twee nieuwe tools ontwikkeld. Kees Broekhof en Nicolien de Pater hebben het webinar 'Masterclass analyse monitorgegevens BoekStart in de kinderopvang' gegeven en er is een promotiefilm over het belang van de Monitor.
8 april 2020
'Coco kan het!', geschreven en geïllustreerd door Loes Riphagen (Uitgeverij Gottmer) is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021. Het prentenboek zal centraal staan tijdens De Nationale Voorleesdagen, die in de ochtend van woensdag 20 januari 2021 landelijk worden gestart met Het Nationale Voorleesontbijt. Naast dit boek heeft het comité van jeugdbibliothecarissen voor de Prentenboek Top 10 negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2019.
6 april 2020
De KB organiseerde tijdens de Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 3 april) het Digitale Digistart Congres in de vorm van dagelijkse blogs om optimaal op de hoogte te komen van alle nieuwe informatie op het gebied van mediaopvoeding voor 0 tot 6 jaar.
6 april 2020
Al een aantal jaren werkt Kindcentrum De Driemaster in Assen met het door de school zelf ontwikkelde project ‘De 26 Boekenkoffers’. Elke koffer bevat een voelletter, een bij de letter behorend boek, een lijst met moeilijke woorden en andere materialen. Kinderen van groep 7 en 8 gaan, na een speciale training, voorlezen aan kleuters. Wat in de aanpak nog ontbrak was de link met thuis.
2 april 2020
Kwalitatief onderzoek van de Universiteit Leiden laat zien dat jonge kinderen rustig worden van het bekijken van de voorleesfilmpjes van De Voorleeshoek (DVH). Een groep onderzoekers van het Instituut Pedagogische Wetenschappen kwam tot enkele verrassende conclusies in het onderzoek naar het gebruik van het nog jonge voorleesinitiatief van Anouk Overman. Liefst 1 op de 3 ouders koopt of leent na het bekijken van een voorleesfilmpje het betreffende kinderboek.
1 april 2020
De Media Ukkie Dagen zijn van start gegaan! Tot en met 3 april worden digitale initiatieven over mediaopvoeding in de spotlight gezet. Juist nu kunnen bibliotheken een belangrijke rol spelen om ouders en opvoeders te helpen met vragen over opvoeden en media.
30 maart 2020
Noorse onderzoekers onderzochten hoe meertalige kleuters nog meer van voorleesmomenten kunnen profiteren en werkten hiertoe samen met kleuterleerkrachten van wel 100 diverse kleuterklassen (Gröver et al., 2020). De meertalige 3- tot 5-jarige kleuters uit dit project spraken samen wel 77 verschillende thuistalen.
30 maart 2020
Vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus heeft het bestuur van organisatie ‘Geef een prentenboek cadeau’ besloten om de campagne, die op 10 april zou starten, met twee maanden uit te stellen. De oproep om massaal naar de (fysieke) boekhandel te gaan voelt in een tijd als deze niet verantwoord.