Nieuws
Resultaat 101 - 110 (van 328)
Voorlezen onderdeel campagne Doe meer met Taal
25 januari 2022
De Rijksoverheid is in december 2021 gestart met de landelijke publiekscampagne Doe meer met Taal. De campagne richt zich op NT1'ers in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar die al redelijk kunnen lezen en schrijven, maar nog niet op 2F-niveau zitten. Alledaagse situaties waarin betere taalvaardigheden goed van pas komen staan centraal, zoals solliciteren, een goede tekst schrijven voor webadvertenties, en voorlezen.
Monitor open t/m 4 maart
25 januari 2022
We zijn inmiddels ruim een maand op weg met de afname van de Monitor 2021-2022. Na een spannende en voor sommige bibliotheken lastige start zien we nu dat de afname redelijk op gang is. Er is nog wel verschil tussen de verschillende doelgroepen, met name PO is goed op stoom, bij BoekStart en VO loopt het nog iets stroever. Om zoveel mogelijk bibliotheken de kans te geven, hebben we besloten om de Monitor 2021-2022 langer open te houden: tot en met 4 maart.
BoekStart voor jou! nr 32 online
19 januari 2022
BoekStart voor jou! - nummer 32 staat online. Weer boordevol boekentips en achtergrondinformatie over voorlezen en taalontwikkeling. Met doorklikpagina’s, links naar filmpjes en interessante websites.
De Nationale Voorleesdagen 2022: veilig van start
13 januari 2022
Op 26 januari gaan De Nationale Voorleesdagen 2022 van start, traditioneel met Het Nationale Voorleesontbijt. De CPNB maakte richtlijnen om dit - hetzij fysiek, hetzij digitaal - verantwoord te organiseren.
Vier nieuwe BoekStart-Boekideeën voor op de groep!
11 januari 2022
Bij de leesbevorderende activiteiten op de groep staan het voorlezen en het werken met boeken centraal: dagelijks voorlezen en praten over boeken. Rondom het voorlezen kun je verschillende activiteiten bedenken met een goed gekozen prentenboek als uitgangspunt. Ook met de allerjongsten.
Praktijkkaarten BoekStart en de Bibliotheek op school
23 december 2021
EducationLab verzamelt kennis over kansrijke interventies die ingezet kunnen worden om de onderwijsachterstanden zo snel mogelijk in te halen. Kinderopvang en onderwijs zetten specifieke interventies in om de ontwikkeling van kinderen ook in tijden van Covid-maatregelen zoveel mogelijk te stimuleren. De Praktijkkaarten van EducationLab beschrijven kansrijke interventies. In samenwerking met Stichting Lezen zijn drie nieuwe Praktijkkaarten ontwikkeld: over de BoekStartcoach, BoekStart in de kinderopvang...
Nederlandse prentenboeken weinig divers
23 december 2021
16% van de personages in Nederlandse prentenboeken is van kleur. Dit is een onderrepresentatie ten opzichte van de Nederlandse populatie.
Naar verhalen luisteren heeft pijnstillend effect
23 december 2021
Kinderen opgenomen in een ziekenhuis ervaren minder pijn en stress wanneer ze luisteren naar verhaaltjes. Eerder bleek al uit onderzoek dat kinderen makkelijker hun emoties verwerken na een verhaaltje. Maar zulke studies vonden meestal plaats in een lab, waar kinderen vragen moesten beantwoorden terwijl ze in een functioneel MRI-apparaat lagen. Zelden gebeurde dat in een alledaagsere omgeving.
Prentenboek voor editie 2022 van ‘Geef een prentenboek cadeau’ bekend
20 december 2021
Dit lustrumjaar is het de klassieker ‘Ik zou wel een kindje lusten’ (Gottmer) van Sylviane Donnio en Dorothée de Monfreid.
Aanbevelingen bij de landelijke analyse Monitor BoekStart in de kinderopvang 2020
16 december 2021
De Monitor BoekStart, die vanuit de Bibliotheek wordt afgenomen in de kinderopvang, meet het voorleesklimaat in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Op basis van de landelijke analyse van de Monitor BoekStart zijn door het SPN kernteam 0-12 (BoekStart) aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot de Bibliotheek en met betrekking tot de kinderopvang.