Zoekresultaten
Resultaat 61 - 80 (van 96)
Erna van Koeven 'Zo doen wij dat nu eenmaal'
literatuuropvattingen op open protestants-christelijke basisscholen
Kritisch onderzoek naar de wijze waarop de levensovertuiging van leerkrachten in het niet-gereformeerde, christelijke basisonderwijs doorwerkt in de literatuurlessen en het aanbod van jeugdboeken aan leerlingen. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | 317 pagina's | Eburon, Delft | 2011
Gedrukt boek
M.E. Otter Aap, noot, niets .... of het spook van de ontlezing in het basisonderwijs
Bibliografie : p. 97-100 De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat leerlingen in het basisonderwijs in hun vrije tijd zelden in boeken lezen : ongeveer 5 minuten per dag, terwijl er anderhalf uur per dag naar de televisie wordt gekeken. Er is voor de overheid reden om bezorgd te zijn en leesbevorderingsprojecten op te zetten. Vooral het plezier van het lezen zou benadrukt moeten worden.
Non-fictie
Nederlands | 126 pagina's | SCO-Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam | 1996
Gedrukt boek
Karlijn Piek Zoveel lezen we (niet)
Non-fictie
Nederlands | 82 pagina's | Stichting Lezen, Amsterdam | 1995
Gedrukt boek
Inter/View Jongeren negentien 95
een leeftijdsgroep in tijdnood
Informatie in de vorm van cijfers en tabellen over vrijetijdsbesteding en consumentengedrag van Nederlandse jongeren tussen 6 en 24 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 79 pagina's | Inter/View Nederland, Amsterdam | 1995
Gedrukt boek
Rita Ghesquiere Hoe anders lezen migranten?
een onderzoek naar het leesgedrag van Turkse, Marokkaanse en Italiaanse migrantenkinderen in Vlaanderen
Enkele uitkomsten: het lezen houdt voor vele Turkse en Marokkaanse kinderen verband met hun religieuze wortels: zij hebben naast voorkeur voor geloofsboeken ook waardering voor sprookjes en poëzie, boeken die uit de moedertaal zijn vertaald of die zich in het land van herkomst afspelen. Met name Italiaanse en Marokkaanse kinderen lezen ook strips, bij Turkse kinderen is dit minder het geval.
Non-fictie
Nederlands | 174 pagina's | Plantyn, Antwerpen [etc.] | 1994
Gedrukt boek
K. de Glopper Nederlandse leesprestaties in internationaal perspectief
Met lit. opg. Aandacht voor de opzet en resultaten van het onderzoek 'IEA reading literary study', waarbij in 32 landen de inhoud en de opbrengsten van het leesonderwijs werden vergeleken. Nederland was een van de deelnemende landen. In deze studie staan de leesprestaties van Nederlandse leerlingen centraal.
Non-fictie
Nederlands | 57 pagina's | Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek van de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam | 1993
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Verbeeldend lezen
Verslag van een onderzoek naar de verbeeldingsprocessen naar aanleiding van leesstof, onder scholieren van 10 tot 15 jaar, docenten en bibliothecarissen
Non-fictie
Nederlands | 143 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1992
Gedrukt boek
T.H.A. van der Voort Massamedia en basisvorming
Non-fictie
Nederlands | 121 pagina's | Staatsuitgeverij, 's-Gravenhage | 1986
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Waarom zou je lezen?
een onderzoek naar leesredenen en leesbeletsels van leerlingen in het vierde, zesde en achtste leerjaar
Nederlands | 220 pagina's | Baschwitzinstituut voor Massapsychologie en Openbare Mening, Amsterdam | 1986
Gedrukt boek
Projectgroep Lichamelijke Opvoeding Groei en gezondheid van tieners
verslag van vier jaar onderzoek
Verslag van een onderzoek naar de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling en voedingsgewoonten van een groep scholieren tussen 12 en 17 jaar
Non-fictie
Nederlands | 308 pagina's | De Vrieseborch, Haarlem | 1982
Gedrukt boek
Werner A. Kleije De leesgewoonten van kinderen en jongeren
methoden van onderzoek
Nederlands | 23 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1977
Gedrukt boek
Margaret M. Clark Young fluent readers
what can they teach us?
Non-fictie
Engels | 115 pagina's | Heinemann Educational Books, London [etc.] | 1976
Gedrukt boek
Centrum voor Marketing Analyses & Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek Leesgedrag en bibliotheekgebruik
onderzoek van het Nederlands Centrum voor Marketing Analyses en Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek B.V. te Amsterdam
Nederlands | 134 pagina's | Staatsuitgeverij, Den Haag | 1975
Gedrukt boek
Anny Matti Nieuws in de kinderschoenen
onderzoek kinderjournaal
Nederlands | 84 pagina's | Staatsuitgeverij, 's-Gravenhage | 1975
Gedrukt boek
E.M.K. Ariëns Gemarteld textiel
... wetenschap onderzoekt textielproducten ...
Nederlands | 16 pagina's | Stichting IVIO, Amsterdam | 1954
Gedrukt boek
Janetta de With Overgangsliteratuur voor bovenbouwers?
een onderzoek naar het functioneren van de literaire adolescentenroman
Non-fictie
Nederlands | 63 pagina's | Stichting Lezen, Amsterdam | 2005
Gedrukt boek
Marianne Verhallen Electronische boeken in de vroegschoolse educatie
Non-fictie
Nederlands | 31 pagina's | Stichting Lezen, Amsterdam | 2004
Gedrukt boek
Ida Schuurman De schat van de Zeeuwse Bibliotheek
een collectie kinderprenten
Studie over de kinderprenten in de collectie van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg
Nederlands | 198 pagina's | Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen, Amsterdam | 2004
Gedrukt boek
Annemarie Vermeulen Waarom een meisjescourant?
over de eerste tijdschriften voor meisjes in Nederland
Beschrijving van de volgende meisjestijdschriften: Lelie- en Rozeknoppen, De Hollandsche Lelie, Voor onze Meisjes, Lente, Onze Meisjeswereld.
Nederlands | Erasmus Universiteit, Rotterdam | 1994
Gedrukt boek
Margriet Chorus-Reintjens De leeswereld van kinderen
een beschrijving van het leesproces bij kinderen uit de bovenbouw van de basisschool aan de hand van boekbesprekingen in de klas
Een onderzoek naar het lezen en boekbespreken van 2 klassen met kinderen van 10 en 11 jaar op een basisschool
Non-fictie
Nederlands | 140 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1991
Gedrukt boek