Zoekresultaten
Resultaat 21 - 40 (van 58)
NIPO Bibliotheekgebruik door de jeugd
verslag van een landelijk onderzoek onder jongeren in de leeftijd van 10-20 jaar
Non-fictie
Nederlands | 83 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1991
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Leesgedrag van VMBO leerlingen
een profielschets
Non-fictie
Nederlands | 65 pagina's | Stichting Lezen, Amsterdam | 2000
Gedrukt boek
Gerbert L.M. Kraaykamp Over lezen gesproken
een studie naar sociale differentiatie in leesgedrag
Non-fictie
Nederlands | 233 pagina's | Thesis, Amsterdam | 1993
Gedrukt boek
Mariëtte van der Burg 'Ik persoonlijk heb er helemaal niets voor over'
een kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen voor jongeren om wel of niet lid te zijn van de openbare bibliotheek
Non-fictie
Nederlands | 35 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1991
Gedrukt boek
Mariëtte van der Burg Jeugd te boek
een overzicht van onderzoek naar leesgedrag, vrijetijdsbesteding en bibliotheekgebruik door jongeren
Non-fictie
Nederlands | 40 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1989
Gedrukt boek
G.Th.M. Verhaak Middelbare-schooljeugd en lektuur
het rapport van het Hoogveld Instituut over de lektuur van de middelbare-schooljeugd
Non-fictie
Nederlands | 95 pagina's | Malmberg, 's-Hertogenbosch | 1964
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Waarom is lezen plezierig?
Afsluitend rapport van een onderzoek over een periode van 25 jaar naar leesgedrag van Nederlandse jongeren.
Non-fictie
Nederlands | 167 pagina's | Eburon, Delft | 2002
Gedrukt boek
Wim van Leeuwen Een boek is iets aangenaams
uitkomsten van een onderzoek over het imago van het boek in Vlaanderen en Nederland
Onderzocht is wat mensen van boeken en lezen vinden; hoeveel tijd zij er daadwerkelijk aan besteden; en waarom zij boeken willen hebben of juist niet.
Non-fictie
Nederlands | 165 pagina's | KVB, Amsterdam | 1998
Gedrukt boek
Cees Koolstra Television and children's reading
a three-year panel study
Met lit. opg. Met reg. Met samenv. in het Nederlands Na een overzicht van bestaande literatuur over de invloed van televisie kijken op de leesfrequentie en de leesvaardigheid van kinderen, en een bespreking van hypothesen en causale modellen ter zake, worden opzet en resultaten gepresenteerd van een onderzoek dat vanaf 1989 bij basisschoolkinderen in Nederland werd verricht. Het blijkt dat kinderen die veel tv kijken op termijn thuis minder vaak boeken lezen. Dit reductie-effect van de tv is nagenoeg...
Non-fictie
Engels | 149 pagina's | Centre for Child and Media Studies, Leiden | 1993
Gedrukt boek
Hans Beentjes Studies on children's television viewing and reading
Proefschrift over een onderzoek naar de relatie tussen het televisie kijken en het lezen door kinderen
Non-fictie
Engels | 158 pagina's | Center for Child and Media Studies, Leiden University], [Leiden | 1990
Gedrukt boek
Praten op papier
over kinder- en jeugdliteratuur
Themanummer over jeugdliteratuur met bijdragen over de wetenschappelijke bestudering ervan, discussies van de laatste vijftien jaar over pedagogische normen en waardering van jeugdliteratuur als literatuur, onderzoek naar leesgedrag, opmerkingen bij illustraties.
Non-fictie
Nederlands | Jeugd en Samenleving, Utrecht | 1988
Gedrukt boek
A. Toussaint-Dekker Boek en school
een onderzoek bij leerlingen van het voortgezet onderwijs naar relaties tussen leesgewoonten in de moedertaal en het lezen en beoordelen van Franse boeken voor school
Non-fictie
Nederlands | 251 pagina's | Spruyt, Van Mantgem & De Does, Leiden | 1987
Gedrukt boek
Jane Mount Books make good friends
Non-fictie
Engels | 44 pagina's | Chronicle Books, San Francisco | 2023
Gedrukt boek
Ed Schilders Het rijke roomse lezen
Columns over uiteenlopende aspecten van de leescultuur van (met name Nederlandse) katholieken.
Non-fictie
Nederlands | 110 pagina's | Aspekt, Nieuwegein | 1997
Gedrukt boek
M.E. Otter Aap, noot, niets .... of het spook van de ontlezing in het basisonderwijs
Bibliografie : p. 97-100 De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat leerlingen in het basisonderwijs in hun vrije tijd zelden in boeken lezen : ongeveer 5 minuten per dag, terwijl er anderhalf uur per dag naar de televisie wordt gekeken. Er is voor de overheid reden om bezorgd te zijn en leesbevorderingsprojecten op te zetten. Vooral het plezier van het lezen zou benadrukt moeten worden.
Non-fictie
Nederlands | 126 pagina's | SCO-Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam | 1996
Gedrukt boek
Karlijn Piek Zoveel lezen we (niet)
Non-fictie
Nederlands | 82 pagina's | Stichting Lezen, Amsterdam | 1995
Gedrukt boek
Over lezen
met kronieken
Non-fictie
Nederlands | 198 pagina's | De Bezige Bij, Amsterdam | 1994
Gedrukt boek
Rita Ghesquiere Hoe anders lezen migranten?
een onderzoek naar het leesgedrag van Turkse, Marokkaanse en Italiaanse migrantenkinderen in Vlaanderen
Enkele uitkomsten: het lezen houdt voor vele Turkse en Marokkaanse kinderen verband met hun religieuze wortels: zij hebben naast voorkeur voor geloofsboeken ook waardering voor sprookjes en poëzie, boeken die uit de moedertaal zijn vertaald of die zich in het land van herkomst afspelen. Met name Italiaanse en Marokkaanse kinderen lezen ook strips, bij Turkse kinderen is dit minder het geval.
Non-fictie
Nederlands | 174 pagina's | Plantyn, Antwerpen [etc.] | 1994
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Verbeeldend lezen
Verslag van een onderzoek naar de verbeeldingsprocessen naar aanleiding van leesstof, onder scholieren van 10 tot 15 jaar, docenten en bibliothecarissen
Non-fictie
Nederlands | 143 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1992
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft Waarom zou je lezen?
een onderzoek naar leesredenen en leesbeletsels van leerlingen in het vierde, zesde en achtste leerjaar
Nederlands | 220 pagina's | Baschwitzinstituut voor Massapsychologie en Openbare Mening, Amsterdam | 1986
Gedrukt boek