Wat beïnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de peuterklas?
Deze zomer verscheen een diepgaande studie van een speciaal klasje waarin peuters die uit een lage SES-familie komen, extra gestimuleerd werden in hun ontwikkeling. Gekeken werd wanneer deze peuters daarvan het meest profiteren.
’s Ochtends kregen alle peuters van de groep identiek hetzelfde T-shirtje aan. In enkele T-shirtjes zat een automatische taalmeter verborgen (de LENA). Gedurende een volledig schooljaar werd het taalgedrag van de peuters en hun leerkracht wekelijks in kaart gebracht met deze taalmeter, en uiteindelijk werd onderzocht hoe dit taalgedrag zich verhield tot de taalgroei van de peuters.
Helena Taelman, praktijkgericht onderzoekster, schreef op basis van de bevindingen van deze studie een blog met tips om direct op de groep toe te passen.
Lees meer op Kleutergewijs.be, blog over onderzoek en innovatie in kleuteronderwijs.
Lees het onderzoeksartikel A year in words: The dynamics and consequences of language experiences in an intervention classroom.