Richtlijn lessuggesties schrijven voor kinderopvang en onderwijs
Binnen de leesbevordering worden bij diverse programma’s, prijzen en evenementen lessuggesties gemaakt. Een stimulerende les bij een boek draagt bij aan de leesmotivatie van kinderen en jongeren. Met deze richtlijn willen Stichting Lezen en de CPNB de kwaliteit en toegevoegde waarde van lessuggesties stimuleren en waarborgen.
Lessuggesties en verwerkingsopdrachten hebben als doel het ontwikkelen van leesplezier, leesmotivatie én het vergroten van verhaalbegrip. Goede lessuggesties dagen uit om nog meer thuis te raken in de wereld van het boek en zijn leuk om te doen. Het is een uitdaging om de lessuggesties niet te veel te richten op de wereld buiten het boek. Deze richtlijn benadrukt hoe de lezer de wereld van het boek beleeft.
Stichting Lezen en de CPNB hebben deze richtlijn samen ontwikkeld, als leidraad voor de lessuggesties bij de eigen projecten. Denk bijvoorbeeld aan de lessuggesties bij de boeken uit de Prentenboeken Top 10.
Ga naar Lessuggesties schrijven voor onderwijs en kinderopvang.