Prentenboek voor editie 2022 van ‘Geef een prentenboek cadeau’ bekend
Dit lustrumjaar is het de klassieker ‘Ik zou wel een kindje lusten’ (Gottmer) van Sylviane Donnio en Dorothée de Monfreid.
Het prentenboek met expressieve, humoristische kleurenillustraties over een eigenwijs krokodilletje verscheen voor het eerst in 2004 in Frankrijk. In 2005 werd het in Nederland uitgegeven door Uitgeverij Gottmer, waar het al jaren een van de meest populaire titels is. Wereldwijd is Ik zou wel een kindje lusten in 20 verschillende talen uitgebracht.
Actie start op vrijdag 13 mei
Ik zou wel een kindje lusten zal vanaf vrijdag 13 mei voor € 2,50 te koop zijn in de boekhandel. De campagne is hiermee een maand verschoven in verband met de huidige onzekerheden rond de papierschaarste.
Missie 'Geef een (prenten)boek cadeau'
'Geef een (prenten)boek cadeau' heeft als missie alle kinderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken. Wat zou het mooi zijn als ieder kind een eigen verzameling met de mooiste kinderboeken in zijn kamer heeft staan – met als resultaat dat boeken een vaste plaats krijgen in zijn of haar leven. Om die boekenkast te vullen, worden ieder jaar in het voorjaar een jeugdboek en een prentenboek beschikbaar gesteld voor een klein bedrag.
Hoe bereiken we alle kinderen? Door te geven!
Voor een heel klein bedrag zijn de boeken te koop in de boekhandel, om cadeau te geven aan jezelf of een ander. Door de nadruk te leggen op ‘geven’, hoopt de stichting alle kinderen te bereiken – ook de kinderen die, om wat voor reden ook, thuis geen boeken hebben. Zo’n gulle gever hoeft niet per se vader, moeder, opa of oma te zijn: ook gemeente, Bibliotheek, school of kinderdagverblijf kan er bijvoorbeeld aan bijdragen.
In vier jaar tijd zijn meer dan 1,5 miljoen kinderen bereikt
En hiermee is de doelstelling van de samenwerkende partijen en 'Geef een (prenten)boek cadeau' gehaald. Alleen al in 2021 hebben 446.000 boeken hun weg naar kinderen gevonden: 200.000 jeugdboeken en 246.000 prentenboeken. Geef een (prenten)boek cadeau' steunt het Leesoffensief en hoopt dat ook dit jaar minstens een half miljoen kinderen de gekozen campagneboeken ontvangen van gulle gevers.
Kijk ook op geefeenprentenboekcadeau.nl.