Leeswijzer diversiteit en inclusie
Hoe bepaal je in welke mate een verhaal inclusief is, en hoe verwerk je zo’n verhaal met kinderen en jongeren? Deze vragen liggen ten grondslag aan de 'Leeswijzer voor diversiteit en inclusie in jeugdliteratuur', geschreven door Sara Van den Bossche in opdracht van Stichting Lezen.
In 2020 publiceerde Stichting Lezen Jeugdliteratuur door de lens van etnisch-culturele diversiteit, geschreven door Sara Van den Bossche en Anne Klomberg (Tilburg University). In deze publicatie werd o.a. een Leeswijzer voorgesteld, bestaande uit een aantal instrumenten. Die Leeswijzer is nu door Sara verder uitgewerkt, zodat er in de praktijk gebruik van kan worden gemaakt. Deze nieuwe publicatie laat zien hoe de loep, de spiegel, het kompas en de verrekijker kunnen worden ingezet om het verhaal in een boek te analyseren vanuit het oogpunt van diversiteit en inclusie.
Collectioneren en verwerken
De Leeswijzer kan door collectioneurs worden gebruikt, wanneer zij een boek willen beoordelen op inclusie. Professionals die met kinderen en jongeren werken kunnen zich met de Leeswijzer in de hand beter voorbereiden op verwerking van een verhaal met het oog op diversiteit en inclusie. Om deze professionals hierin extra te ondersteunen wordt in de komende maanden aanvullend materiaal ontwikkeld, gericht op het toepassen van de Leeswijzer bij de gezamenlijke verwerking van een verhaal. In de Leeswijzer zijn voorbeeldanalyses opgenomen van een prentenboek voor 4+, een boek voor 9+ en een jongerenroman voor 11+.
De Leeswijzer voor diversiteit en inclusie in jeugdliteratuur is te vinden via lezen.nl.