Ingebouwde vragen stimuleren dialoog
In opdracht van Stichting Lezen werd onderzocht wat er gebeurt wanneer kinderboeken worden uitgerust met ingebouwde inferentievragen. Kunnen kinderen dan makkelijker verbanden leggen tussen de verschillende gebeurtenissen in de tekst? Gaan ouders meer (inhoudelijke) vragen stellen tijdens het voorlezen als zij hiervoor concrete handvatten krijgen aangereikt? En groeit daardoor ook het verhaalbegrip van hun kinderen?
Uit het onderzoek blijkt dat ingebouwde inferentievragen inderdaad van invloed zijn op de voorleesinteractie. Ouders en kinderen
produceerden tijdens het voorlezen van verhalen mét ingebouwde inferentievragen bijna twee keer zo veel uitingen als tijdens het lezen van verhalen zónder inferentievragen. Kinderen deden daarnaast meer voorspellingen over het verdere verloop van het verhaal en gaven vaker verklaringen of uitleg bij gebeurtenissen.
Hoewel de vragen niet leidde tot een direct effect op verhaalbegrip, lijkt het inbouwen van inferentievragen een goede methode te zijn om ouders en kinderen te leren om tot verdieping te komen tijdens het voorlezen.
Lees meer in de onderzoekspublicatie Vraag maar raak!.